San Francisco

29 april 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag zijn we rond 10.00 uur vertrokken richting downtown San Francisco, omdat dan het verkeer richting de stad iets rustiger is. Onderweg een klein ontbijtje gehaald bij Starbucks. Als eerste hebben we diverse viewpoints bij de Golden Gate Bridge aangedaan, erg mooi daar. Aansluitend zijn we richting het strand gereden om van een lunch/brunch te gaan genieten.

Rond 14.00 zijn we weer het centrum ingereden om diverse bezienswaardigheden aan te doen. Zo zijn we o.a. gestopt bij Pier 39. Dit is een toeristisch gebied met vele winkeltjes en restaurantjes. Aan de haven lag een enorm Brits cruiseschip.
Ten oosten van de pier ligt het Fisherman's Wharf-gebied, vooral bekend om de zeeleeuwen die er liggen. Van hieruit heb je ook een mooi uitzicht op Alcatraz.

We vervolgen onze weg richting het centrum naar Lombard Street, dit is een oost-west straat in San Francisco, Californië. De straat staat bekend als de meest bochtige straat van de wereld, hoewel dit slechts een klein stukje van de gehele straat betreft. Het stukje is slechts één huizenblok lang, maar telt acht scherpe haarspeldbochten. Dit bochtige stukje van Lombard Street loopt over Russian Hill, waar je de meeste motels van San Francisco vindt. Aansluitend zijn we een kijkje gaan nemen bij The Painted Ladies. We kwamen bij het Alamo Square deze rij huizen tegen.Ook wel bekend als ‘Postcard Row’ en vaak onterecht bestempeld als opnamelocatie voor Full House.  Ja, wij keken Full House ;-)

Later op de middag parkeerde we onze auto in buurt van Union Square, waarna we met de voet nog het e.e.a. konden verkennen.Union Square is een centraal parkachtig plein met een oppervlakte van ongeveer 11.000 m² in de Amerikaanse stad San Francisco. De naam kan ook verwijzen naar de omringende winkel-, hotel- en theaterwijk in deze Californische stad. Aan het plein en in de straten in de omgeving bevinden zich talloze grote en kleine winkels en souvenirshops, evenals kunstgalerieën, theaters en het beroemde St Francis Hotel.

Zo hebben we nog de Kabeltram gezien. Deze is de laatste handbediende kabeltram die nog in gebruik is en staat tegenwoordig symbool voor de Californische stad San Francisco. De kabeltrams van San Francisco zijn de enige bewegende National Historic Landmarks.

Het kabeltramsysteem maakt deel uit van de San Francisco Municipal Railway, of Muni waaronder het beter bekendstaat. De tram berijdt twee routes van het stadscentrum, van Market Street (in de buurt van Union Square), naar Fisherman's Wharf en een derde route langs California Street. De tram wordt slechts gedeeltelijk door forenzen gebruikt en is vanwege de lage snelheid, het kleine verzorgingsgebied en de ritprijzen vooral een attractie voor toeristen.

We vinden San Francisco een erg grote maar zeker mooie stad. Op een dag hebben we toch best wel veel gezien. Veel zwervers, slapend of zeer brutaal, je hebt ze in alle vormen en maten.

Toen we eenmaal de stad hadden verlaten zijn we via de kustweg richting
Half Moon Bay gereden, waarna we daar bij Sam's Chowder House een hele lekkere Halibut hebben gegeten.

Op de terugweg hebben we bij de Target al diverse dingen gekocht voor het vervolg
van onze reis. Dinsdag gaan we onze huurauto ophalen, bij het vliegveld van Oakland, waarna we woensdagmorgen 6.00 vertrekken richting het oosten.
Een aardige rit van zo'n 500 km.

1. Josephine:
    1 mei 2013
    Wat maken jullie toch weer veel mee, super !
  2. Rene en Desiree:
    1 mei 2013
    He vrienden .hier even een klein berichtje vanuit Mestreech .
    zo te zien hebben jullie het echt naar jullie zin,
    wij Mondi zijn net van 30 april terug uit Berlin .
    het was mooi maar misde onze goede gids .
    het was wel zeer vermoeiend .heel veel groetjes van ons .en we bliven jullie volgen .
  3. Petra 2:
    1 mei 2013
    Super! Ook nog naar Alcatraz? Een absolute aanrader! Ik ben benieuwd naar jullie verdere reisverhalen. Geniet van alle indrukken!
  4. Karim:
    2 mei 2013
    Alcatraz was ik al met Ronnie geweest.maar zeker ook leuk voor Vivian. Ook zo'n grote wandeling gemaakt die wij toen hadden gemaakt? Pfffff dat was toen vermoeiend. Die steile wegen.